mamy swoje know-how
poznaj nasz projekt
budowa
i rozwój SMUP
Po ponad pięciu latach dobiegł końca projekt, którego celem było zbudowanie Systemu Monitorowania Usług Publicznych (https://smup.gov.pl/ ). System funkcjonuje w pełnej wersji od grudnia 2021 r. i jest wykorzystywany przez licznych obiorców.
SMUP to przedsięwzięcie partnerskie. Eksperci Związku Miast Polskich współtworzyli go wspólnie z przedstawicielami Głównego Urzędu Statystycznego, Związku Powiatów Polskich, a na wstępnym etapie projektu, także Śląskiego Związku Gmin i Powiatów.
system
monitorowania
usług
publicznych
związek
miast
polskich
budowa
i rozwój SMUP
materiały do pobrania
Wynikiem pracy zespołu projektowego jest udostępnienie bazy wskaźników monitorujących sposób świadczenia usług na rzecz mieszkańców przez gminy i powiaty. Według stanu na koniec października 2023 w systemie można przyjrzeć się 64 usługom
w 9 obszarach. Dostępny jest również obszerny zbiór wskaźników ukazujących sytuację finansową poszczególnych JST. Ten proces wypełniania systemu ma od dnia jego upublicznienia charakter dynamiczny oraz rozwojowy. Dla części usług dane do obliczenia wskaźników, niedostępne w danym momencie, pojawiały się i będą się systematycznie pojawiać.
Poniżej znajdziesz – w poszczególnych blokach - pakiet informacji zawierający:
założenia przyjęte podczas tworzenia systemu,
opisy obszarów usług przygotowane przez ekspertów tematycznych grup roboczych (TGR),
opisy usług SMUP (wg stanu na dzień 30.09.2023 r.),
listę wskaźników dla tych usług z portalu SMUP,
opis nowego zasobu informacji pn. „Finanse JST”.
budowa
i rozwój smup
poznaj nasz projekt od podszewki
Raport SMUP – koncepcja wykonawcza
Celem projektu było uruchomienie on-line Systemu Monitorowania Usług Publicznych, a następnie jego upowszechnienie w jednostkach samorządu terytorialnego. Podstawą merytoryczną procesu przygotowywania
i budowy systemu była koncepcja
wykonawcza SMUP, zawarta w załączonym raporcie do pobrania. Opisane tam założenia stanowiły punkt wyjścia do zbudowania systemu, zapewniającego zintegrowane, wysokiej jakości dane, które otwierają drogę do optymalizacji świadczenia usług publicznych.
budowa
i rozwój smup
poznaj nasz projekt od podszewki
Raporty końcowe TGR 1 – 9
Prace w ramach projektu realizowane były w oparciu o grupy zadaniowe, których zadaniem było przygotowanie
i dostarczenie poszczególnych produktów systemu. Prace w poszczególnych obszarach usług realizowane były przez grupy robocze, których utworzono tyle, ile zaplanowano obszarów usług, jakie miały być monitorowane.
Grupy te funkcjonowały pod nazwą Tematycznych Grup Roboczych (TGR). W załączeniu (do pobrania) prezentujemy raporty, jakie każda z tych grup przygotowała. Treść tych raportów obrazuje drogę, jaką należało przebyć, by podstawowe założenie SMUP – dostępny zestaw usług wraz ze wskaźnikami - mogło być zrealizowane.
TGR miały za zadanie sformułowanie założeń koncepcyjnych systemu, przygotowanie standardowych narzędzi i wzorów dokumentów oraz metod pracy. W pracach każdej z grup udział brali przedstawiciele instytucji odpowiedzialnych za dostarczanie danej usługi (głównie eksperci samorządowi), gestorzy danych oraz ich użytkownicy.
Grupy odpowiadały m.in. za:
określenie obszaru usług, listy usług publicznych w ramach danego obszaru oraz wskaźników do monitorowania tych usług,
identyfikację dostępności danych z uwzględnieniem źródła trwałego zasilania informacyjnego, dostępnego szeregu czasowego i poziomu terytorialnego,
identyfikację luk informacyjnych i sposobu pozyskania brakujących danych.
Istotnym wsparciem dla członków Tematycznych Grup Roboczych były Grupy Wymiany Doświadczeń, tj. zespoły opiniodawczo-doradcze
złożone wyłącznie z praktyków, przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, które włączyły się w proces bieżącego opiniowania oraz wsparcia efektów pracy TGR.
budowa
i rozwój smup
poznaj nasz projekt od podszewki
Zestaw fiszek usług
i wskaźników
Proces szkoleń dotyczących SMUP oraz prace wewnętrzne zespołów projektowych partnerów doprowadziły m.in. do korekty fiszek obszarów, usług oraz wskaźników.
Dokonano przeglądu i korekt dążąc do:
Wszystkie opisy czym jest dany obszar usług, usługa lub wskaźnik zawarty w Systemie Monitorowania Usług Publicznych znajdziemy bezpośrednio w portalu SMUP tutaj: https://smup.gov.pl/pl/MetaInfo
budowa
i rozwój smup
poznaj nasz projekt od podszewki
NOWY OBSZAR W SMUP „FINANSE JST”
W portalu SMUP obok wskaźników dla poszczególnych usług znajdują się też zestawy wskaźników kontekstowych. Pomagają zobaczyć daną usługę w szerszym kontekście. Bez dwóch zdań to jaki jest stan danej usługi w gminie czy powiecie zależy od sytuacji finansowej tej JST. Dlatego też podjęto prace by takie informacje znalazły się także w portalu SMUP. Wskaźniki prezentowane w SMUP w zakładce <Finanse JST> obliczane są przez Ministerstwo Finansów (MF), na podstawie danych pozyskanych ze
sporządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) sprawozdań budżetowych, przekazywanych za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych (RIO) do Ministerstwa Finansów, z wykorzystaniem Systemu Zarządzania Budżetem Jednostek Samorządu Terytorialnego (BeSTi@). Ponadto, do obliczenia wskaźników, używane są informacje podane przez GUS o liczbie ludności na terenie poszczególnych JST, według stanu na 30 czerwca danego roku.
Algorytmy przeliczenia danych zawartych w sprawozdaniach budżetowych na wskaźniki prezentowane w SMUP dotyczące finansów JST
zostały opracowane przez ekspertów Związku Miast Polskich w ścisłej współpracy z:
ekspertami Krajowej Rady RIO,
przedstawicielami MF,
ekspertami Związku Powiatów Polskich.
Do obliczenia wskaźników wykorzystano w szczególności informacje pochodzące z następujących sprawozdań:
Rb-27 S - Sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego
Rb-28 S - Sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego
Rb-NDS - Sprawozdanie o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego
Rb-Z - Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji
budowa
i rozwój smup
poznaj nasz projekt od podszewki
Koncepcja HUBa
Jednym z zadań realizowanych w projekcie było zaproponowanie usprawnień
w systemie gromadzenia i przekazywania informacji przez poszczególnych gestorów danych. Zaowocowało to m.in. koncepcją stworzenia tzw. HUB-a samorządowego.
W założeniach byłoby to centralne repozytorium danych sprawozdawczych dotyczących funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. Z wyjątkiem systemów, za pomocą których, realizowane są określone zadania publiczne oraz dziedzinowych systemów sprawozdawczych.
Docelowo byłoby to jedyne miejsce wprowadzania danych statystycznych przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego. Takie podejście jest realizacją zasady przekazywania sprawozdawczości statystycznej JST „jeden raz w jedno miejsce”. W koncepcji SMUP wskazywano, że dążeniem jest ograniczenie obciążeń sprawozdawczych JST. Docelowo dane z HUB będą mogły być pobierane także przez inne podmioty, do których JST są zobowiązane sprawozdawać.
budowa
i rozwój smup
poznaj nasz projekt od podszewki
Baza Dobrych Praktyk
W portalu SMUP znajdują się także się przykłady rozwiązań zarządczych wdrożonych
w wyniku przeprowadzenia ilościowej diagnozy usług oraz zweryfikowanych z wykorzystaniem metodologii SMUP. Do dyspozycji jest także Repozytorium pn. Baza Dobrych Praktyk Zarządczych (BDPZ) https://www.dobrepraktyki.pl/projekt/smup dostępna także bezpośrednio z portalu SMUP w zakładce Baza Wiedzy: https://smup.gov.pl/pl/KnowledgeBase.
BAZA DOBRYCH PRAKTYK jest wspólnym przedsięwzięciem samorządowym zainicjowanym w 2007 przez ogólnopolskie organizacje samorządowe. Gromadziła opisy dobrych i sprawdzonych rozwiązań z zakresu doskonalenia zarządzania usługami publicznymi i rozwojem jednostek samorządu terytorialnego, w tym rozwojem instytucjonalnym, a od 2013 roku także współpracą między samorządami. W okresie kilkunastu lat w bazie zgromadzono ponad 500 wystandaryzowanych i zgodnych z przyjętą metodologią, opisów praktyk - zamieszczonych w kilku działach. Praktyki obecnie są dostępne w archiwum bazy – www.archiwum.dobrepraktyki.pl.
W ramach projektu SMUP utworzona została nowa Baza Dobrych Praktyk, która jest kontynuuje misję wspierania realizacji usług publicznych realizowanych przez samorządy terytorialne poprzez wymianę ich doświadczeń.
Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia prawidłowego działania poszczególnych jej funkcji (pliki cookies własne) oraz pliki cookies pochodzące od podmiotów trzecich w celu korzystania z narzędzi zewnętrznych. Do informacji, które są gromadzone w plikach cookies od podmiotów trzecich, mają dostęp dostawcy wymienionych narzędzi zewnętrznych. Więcej informacji oraz pełna treść polityki znajduje się pod tym odnośnikiem.